Roger Dubuis leští súčiastky pivnými táckami. Chce viac dámskych modelov
Autor: Michal Pindura Komentáre: 0 Vytvorené: 26.09.2014
Ženevská pečať na každých hodinkách a avantgardný štýl, odlišujúci značku od ostatných elitných manufaktúr. To je Roger Dubuis.
Kritériá udelenia puncu Ženevskej pečate, alebo ak chcete Poinçon de Genève, sú pôsobivé, aj keď sú iba vypísané na papieri. Podrobné pokyny určujú konkrétny dekor a dokončovanie povrchu prakticky pre každú dôležitú súčiastku, od kruhového brúsenia hláv skrutiek a leštených vnútorných hrán ozubených kolies, až po chronometrovú presnosť a vonkajší vzhľad. Zoznam podmienok je miestami až puntičkársky zväzujúci. Roger Dubuis si svoje postavenie v plnení požiadaviek na udelenie Ženevskej pečate sám sprísňuje lokalizovaním kompletnej výroby do mesta Ženeva a špeciálnymi postupmi, pri ktorých sa dostávajú k slovu dokončovacie techniky, aké by ste na tak materiálne zabezpečenú manufaktúru nikdy netipovali.
Napríklad, frézovanie jediného pastorka je rozdelené na sedem samostatných krokov, v ktorých CNC stroje uberajú hmotu kovu a tak formujú profily každého zubu. Neskôr sa pri tom istom komponente pristupuje k lešteniu uhlov, drážok a plôch, pričom do konečnej fázy manuálne vykonávaného procesu vstupujú okraje pivnej tácky („podpivníka“), ktoré majú podľa metodiky hodinárov značky tú správnu štruktúru. Pri inej etape zase poslúži ako podklad brúsneho papiera korková zátka zo šampanského a v ďalšej štádiu sa okrem štandardných leštiacich zmesí používajú najemno pomleté škrupiny vlašských orechov. Znie to neuveriteľne, Roger Dubuis sa tým nikde nechváli, ale všetky spomenuté čudesnosti na vlastné oči videla prispievateľka portálu HH Magazine Carol Besler počas návštevy výrobného závodu.
Keď vezmeme do úvahy, že priemerný kaliber s emblémom RD obsahuje 250 súčiastok – najpredávanejší kaliber značky s dvojitým lietajúcim tourbillonom viac než 450 – sú bizarné investície do plnenia požiadaviek Ženevskej pečate, ktoré samé o sebe predlžujú výrobný proces o 30 – 40%, ešte ťažšie pochopiteľné. Ako každá minca, aj táto má dve strany. Roger Dubuis si je vedomý, že to, čo do svojho podniku vloží, by sa mu malo vrátiť spať. Generálny riaditeľ Jean-Marc Pontroué návratnosť investícií vysvetlil na príklade predaja hodiniek s dvojitým tourbillonom. Modely s cenou zhruba 150-tisíc eur sa podľa jeho slov predajú priemerne jedny za deň. Kupujú ich prevažne majetní nadšenci, ktorí dokážu oceniť hodnotu faktu, že Ženevská pečať nie je iba o estetike, ale o úplne najvyššom leveli hodinárskej zdatnosti.
Náročné úpravy sú predpokladom zlepšenej výkonnosti a práve vynikajúca funkčnosť je pre úrad udeľujúci doklad o splnení podmienok Ženevskej pečate alfou a omegou. Podrobnejšie si o certifikovaní môžete prečítať TU.
V posudzovaní neexistujú žiadne skratky, žiadne polovičné riešenia. Kvôli zabezpečeniu plného súladu s kritériami vykonáva laboratórium ročne dvanásť vopred neohlásených auditov. Skutočnosť, že ženevský úrad ročne certifikuje 30-tisíc kusov hodiniek a 4000 z nich je z dielní Roger Dubuis, vraví samo za seba. Mimochodom, toto číslo predstavuje celú ročnú produkciu značky a je druhým vysvetlením pre nadmerné hýčkanie súčiastok rôznymi fantastickými procedúrami a vysokú predajnú cenu hodiniek.
Pokiaľ si myslíte, že spoločnosť Roger Dubuis sa na súčasnú úroveň vypracovala za dlhé desaťročia (ak nie storočia ako u niektorých ďalších prémiových manufaktúr), vyvedieme vás z omylu. Dnes 77-ročný hodinár Roger Dubuis založil spolu s Carlosom Diasom svoju značku v roku 1995, po tom, čo 14 rokov pracoval na opravách a reštaurovaní hodiniek pre firmu Patek Philippe a pre vlastný reštaurátorský ateliér. Motiváciou k navrhovaniu in-house kalibrov a hodiniek hľadal v odovzdávaní nazbieraných poznatkov a tiež v snahe o odlíšenie sa od dizajnovej uniformity konkurencie.
Pri pohľade na výzor hodiniek Roger Dubuis sa niekomu môže moderná filozofia dizajnu javiť v rozpore s inštitútom poslania Ženevskej pečate a ako protiklad k väčšine iných luxusných značiek, ktoré navrhujú hodinky podľa tradičných noriem, vychádzajúcich z klasických vreckových hodiniek z 18. storočia.
„Nie sme súčasťou hlavného prúdu, ale snažíme sa o dôraznú avantgardu v oblasti multi-úrovňových ciferníkov, skeletonizácie a kvázi industriálnej estetiky,“ hovorí Pontroué. Za pravdu mu dáva vzhľad ciferníkov kolekcie Hommage, ktorých je hlboké gilošovanie ryté priamo do mosadznej základnej dosky. Hodinky tým získali moderný zovňajšok aj napriek použitiu tradičných prvkov typu rímskych číslic.
Budúcnosť značky Roger Dubuis je postavená na inovatívnom prístupe. Carol Besler sa pri zdôvodnení tejto sprofanovanej frázy útržkovite zmienila o novom modeli, ktorý by mal byť vydaný v 20-kusovej limitovanej edícii na jeseň aktuálneho roka. Jednotlivé exempláre série budú v rovnaký deň predstavené v dvadsiatich metropolách sveta. Na novinku je uvalené prísne informačné embargo, no už teraz vieme, že sa dočkáme hodiniek s dvojitým tourbillonom a vyrazeným erbom Ženevskej pečate.
U manažmentu spoločnosti s pribúdajúcimi úvahami o budúcnosti čoraz silnejšie rezonuje zámer zvýšenia trhového podielu v kategórii dámskych hodiniek a šperkov. Pri šperkoch pôjde o návrat do stavu pred vstupom značky do skupiny Richemont v roku 2008 a u dámskych modelov najmä o zacielenie na kolekciu Velvet, ktorá sa v súčasnosti podieľa na dvadsiatich percentách tržieb firmy. „Chceli by sme, aby do roku 2016 dosahovali tržby z hodiniek radu Velvet tridsaťpercentný podiel. Akonáhle sa tak stane, príde na rad expandovanie v oblasti šperkov,“ podotkol Pontroué. CEO značky sa vyjadril aj k šumom v súvislosti s uvedením nového „dámskeho“ kalibra: „Až príde čas, odpoveďou na otázku, či máme niečo také v pláne, bude jednoznačné áno.“
Zdroj: Roger Dubuis, journal.hautehorlogerie.org