25 pikošiek zo zákulisia Tour de France
Autor: Michal Pindura Komentáre: 0 Vytvorené: 25.07.2015
Či už ste oddaným fanúšikom slovenskej cyklistickej hviezdy Petra Sagana (a kto dnes nie je?), príležitostným divákom športového kanálu, zanieteným účastníkom akcií ako Critical mass alebo len víkendovým účastníkom Tour de hrádza & pivo, je najvyšší čas pohodlne sa usadiť, pustiť si vhodný soundtrack a prečítať si zopár zaujímavostí o športovej udalosti mesiaca.
-
Prvý ročník Tour de France sa konal v roku 1903, ak propagačná akcia novín L’Auto a mal byť konkurenciou pre cyklistické preteky, sponzorované novinami Le Vélo. Preteky mali veľký úspech. Boli však náročnejšie ako dnes. Išlo sa dňom i nocou, na bicykloch bez prevodovky a účastníci sa museli vyhýbať ľuďom, rôznym prekážkam i klincom na cestách, ktoré tam nastražili zlomyseľnými priaznivci ich súperov..
-
Dnes už cyklisti nemusia makať celú noc ani prespávať pozdĺž ciest. Pre účastníkov zápasov, organizátorov a zástupcov tlače sa každý rok rezervuje cca 1 200 hotelových izieb.
-
Od roku 1903 sa preteky Tour de France uskutočňovali každý rok, s výnimkou rokov 1915-1918 a 1940-1946. Dôvodom prestávok boli dve svetové vojny.
-
Víťzné tričko Tour de France (fr: maillot jaune) má žltú farbu z jednoduchého historického dôvodu: noviny L’Auto, ktoré stoja za vznikom súťaže, boli žlté.
-
Žlté tričko si najdlhšie udržal legendárny belgický cyklista Edouard Louis Joseph Merckx, prezývaný Kanibal. Mal ho až 96 dní!
-
Najstarším víťazom pretekov bol 36-ročný Belgičan Firmin Lambot, ktorý zvíťazil v roku 1922. Najmladším víťazom bol Francúz Henri Cornet, ktorý vyhral Tour de France ako 19-ročný, v roku 1904.
-
Priemerný pretekár Tour de France spotrebuje počas 21-dňových pretekov približne 123 900 kalórií. Zodpovedá to 252 dvojitým čízburgerom z fastfoodovej siete McDonald’s! Alebo 26 mastným, pocukrovaným šiškám. Kým priemerný denný príjem kalórií pretekára je 5 900, obyčajný smrteľník ich prijme cca 2 500.
-
Počas pretekov spotrebujú cyklisti v priemere 66 000 fliaš s vodou a 8 400 balíčkov s jedlom.
-
Ako sa pretekári stravujú? Nakoľko potrebujú dopĺňať predovšetkým sacharidy, po každom zápase si dajú cestoviny, mäso, ryžu, omelety a zapíjajú to proteínovými nápojmi. Čo všetko zje taký cyklista za jeden deň? Nórsky reportér Nicolay Ramm sa to pokúsil skonzumovať na jedno (päťhodinové) posedenie. Ako to dopadlo? Tak, ako predpokladáte… Výsledok si môžete pozrieť tu:
-
Pri bicyklovaní sa veru ľahko chudne a byť štíhlym je rozhodne výhoda. Najnižšiu hmotnosť mal údajne pretekár Leonardo Piepoli, ktorý vážil len 57 kg. Najvyššiu hmotnosť z pretekárov, ktorí Tour de France dokončili, mal Švéd Magnus Bäckstedt, ktorý vážil 94 kg a mal prezývku Big Maggy.
-
Tour de France sa zvykne vo Francúzsku volať aj La Grande Boucle. Znamená to veľká slučka (okruh).
-
Na preteky každoročne v priemere dozerá 13 000 policajtov a 25 000 iných bezpečnostných pracovníkov.
-
Až do 60-tych rokov minulého storočia bolo bežné, že sa účastníci pretekov posilnili alkoholickými nápojmi. Ako to zakamuflovali? Vraj išlo len o tíšenie bolesti a zlepšenie výkonu. Neskôr začal byť alkohol považovaný za stimulant a pretekári sa s pivkom a pálenkou mohli rozlúčiť.
-
V 20-tych rokoch si cyklisti zvykli počas pretekov zapáliť cigaretku. Verili totiž, že im pomôže „roztiahnuť pľúca“ pred prudkým stúpaním do kopca.
-
Taliansky pretekár Mario Cipollini si svoj bicykel pripevnil fotografiu Pamely Andersonovej, aby ju mal stále na očiach. Pohľad na krásnu blondínku podľa neho zlepšuje jeho výkon, lebo mu zvyšuje hladinu testosterónu. Takýto kreatívny doping je na pretekoch povolený.
-
Na Tour de France sa príde každý rok osobne pozrieť cca 12-15 miliónov divákov, ktorí povzbudzujú svojich favoritov pri cestách.
-
Približne 3,9 miliardy ľudí každoročne sleduje preteky v televízii.
-
O informovanosť divákov sa stará aj cca 450 novinárov a 560 akreditovaných mediálnych organizácií.
-
Väčšina cyklistov neoddychuje počas oddychového dňa. Aby nevyšli z cviku (a nezačali myslieť na iné veci), trávia aspoň dve hodiny denne bicyklovaním.
-
Najvyššia doterajšia priemerná rýchlosť pelotónu v dejinách Tour de France bola 41,5 km/h. Najpomalšia priemerná rýchlosť bola dosiahnutá v roku 1919 – iba 15 km/h. Taký pelotón by ste hravo predbehli aj vy!
-
Dômyselnou jazdou uprostred správne zoradeného pelotónu dokáže pretekár ušetriť až 40% energie.
-
Celková dĺžka, ktorú prejdú pretekári Tour de France je cca 3 500 km. Pritom sa veru dá poriadne zapotiť! Jeden cyklista vypotí asi 1,5 litrov potu za hodinu a dokopy počas pretekov cca 130 litrov. Vyprodukuje toľko potu, že by sa ním dal 39-krát spláchnuť záchod.
-
Už vám niekedy napadlo, prečo v Tour de France súťažia iba muži? Od 1984 do 1989 sa každoročne konala aj ženská verzia pretekov. Netešila sa však veľkej pozornosti. Alternatívou pre ženy sa stala obdobná súťaž, ktorá sa volá La route de France.
-
Jedným zo sponzorov súťaže je svetoznáma švajčiarska hodinárska firma Festina. Tour de France ovplyvnila dizajn tohtoročnej špeciálnej kolekcie hodiniek svojsky a azda i nie úplne nečakane: modely Festina Chrono Bike 2015 evokujú… hádajte čo! Len sa lepšie prizrite modelom 16881, ktoré majú remienok z ocele – jeho stred podozrivo pripomína ohnivká reťaze bicykla. A čo okružie hodiniek? Podobnosť s prevodovkou bicykla nebude čisto náhodná. Tlačidlá modelov 16881 aj 16882 taktiež vyzerajú ako kúsok anatómie bicykla – znázorňujú maličké pedále.
-
Víťaz Tour de France získava finančnú odmenu vo výške 450 000 €. Je dobrým zvykom, že sa peniaze rozdelia medzi všetkých členov tímu, ujde sa teda mechanikom i kuchárom.
Chcete vedieť ešte viac o Tour de France? Máte radi francúzsky prízvuk? Pustite si toto video:
https://www.youtube.com/watch?v=h7wPa1Hl5ZA