Česi by chceli mix domácej tvorby, švajčiarskej kvality a nižšej ceny. Aké hodinky sú ideálne podľa Slovákov?

Michal Pindura 2 20.11.2016

Česi by chceli mix domácej tvorby, švajčiarskej kvality a nižšej ceny. Aké hodinky sú ideálne podľa Slovákov?

Odpoveď na túto otázku by sme chceli poznať nielen my v Hodinárskom magazíne. Na našu smolu, u nás, medzi Bratislavou a Košicami, sa zatiaľ (aspoň o tom nevieme) nikto seriózne nezaoberal tým, aké hodinky by sme vlastne my, Slováci a Slovenky, chceli nosiť na svojich zápästiach. Za riekou Moravou majú o hodinárskom vkuse národa zreteľnejšiu predstavu od prelomu augusta a septembra. V tomto období realizovalo známe pražské Hodinářství Bechyně v spolupráci s agentúrou STEM/MARK prieskum, cieľom ktorého bolo zistiť, ako by mali vyzerať podľa Čechov ideálne hodinky.

Budú to vkusné modely s jednoduchším dizajnom, alebo ocenia skôr siahodlhý zoznam funkcií? Bude reálne vyrobiť hodinky podľa požiadaviek Čechov? Aj na tieto otázky hľadali anketári odpovede na vzorke 612 respondentov v produktívnom veku 25 až 60 rokov. Vzorku tvorilo 306 mužov a rovnaký počet žien z celej Českej republiky, pričom čistý príjem ich domácností bol 40-tisíc Kč a vyšší (1480 eur a viac).

Hneď na úvod začneme potešujúcou správou a zároveň dúfame, že ani my Slováci by sme sa nedali zahanbiť. Z prieskumu vyplýva, že až 85,6 % českej populácie vlastní náramkové hodinky. Z nich takmer 60 percent sa namiesto športových, digitálnych alebo naopak luxusných modelov spolieha na analógovú – ručičkovú klasiku. Presne 46,4 % z opýtaných nevlastní viac než jedny hodinky, a tie nosí praktickej neustále. Na druhom mieste medzi číselnými údajmi stálo v tlačovej správe potvrdenie aktuálneho celosvetového postavenia smart hodiniek. Nebudeme naťahovať, nestoja si práve dobre. Z opýtaných sa k ich vlastníctvu priznali necelé tri percentá.

Z porovnania baterkových – quartz hodiniek a ich mechanických súkmeňovcom vyšli, podľa predpokladu, lepšie quartzové modely, ktorým dáva prednosť 60 % respondentov. Mechaniku, a je jedno či automaty alebo časomery s manuálnym naťahovaním, preferuje cez 20 % z opýtaných. Hodinky s kremenným kryštálom Česi uprednostňujú z dôvodu absencie nutnosti ich naťahovania. Modely, ktoré je potrebné naťahovať ľudia využívajú viac ako šperk počas spoločenských akcií a rôznych udalostí.

Pokiaľ je respondent majiteľom iba jedných hodiniek, nosí ich stále, bež ohľadu na druh príležitosti. Aj z tohto dôvodu ľudia chcú, aby hodinky, ktoré si kúpia, pôsobili seriózne a reprezentatívne. Popri tom až tri štvrtiny opýtaných požadujú, aby boli hodinky vodotesné. Aj toto kritérium potvrdzuje, že hodinky sú pre väčšinu Čechov takmer neoddeliteľnou súčasťou a chcú ich mať pri sebe aj za nepriaznivého počasia alebo počas dovolenky pri mori. Z hľadiska funkcií by tretina ľudí uvítala, keby boli hodinky schopné ukazovať deň v týždni a až 60 % chce z ciferníka vedieť odčítať dátum.

Podľa vyjadrenia najznámejšieho českého hodinára Vladimíra Bechyně sú hodinky pre jeho krajanov znakom prestíže a luxusu. V prieskume sa spolu so šperkami zaradili na tretie miesto, hneď za investíciami do bývania a automobilu. Z dotazníku ďalej vyplýva, že až 60 % respondentov považuje za luxusné hodinky tie s cenovkou od 20-tisíc vyššie. Ako ďalej uviedol majster Bechyně, mnohokrát si ľudia ani neuvedomia, že za 12-tisíc korún (440 eur), ktoré väčšina označila za strop pri nákupe hodiniek (88,6 %), si môžu kúpiť kvalitné značkové hodinky.

Ideálne české hodinky by však podľa výsledkov prieskumu mali byť české len z polovice. Naši západní susedia majú okrem domácich značiek (33,5 %) v obľube predovšetkým švajčiarskych výrobcov (37,9 %). Odlišný pohľad na výber hodiniek je viditeľný aj pri porovnaní pohlaví. Kým muži dbajú viac na kvalitu a tradíciu, ktoré švajčiarske hodinky zosobňujú, a vedľa vizuálnej stránky je pre nich dôležitá tiež spoľahlivosť, pre ženy sú hodinky módny doplnok a krajina pôvodu je pre ne nepodstatná. Medzi najobľúbenejšie značky Čechov sa dostali Prim a Rolex, na ďalších priečkach skončili cenovo dostupnejší výrobcovia ako Festina a Casio.

Zdroj: tlačová správa www.fyi.cz

Pridať komentár

Komentáre (2)

Johann

Voľajako mi to nepíše. Prvá vetička mala byť – Česi nesklamali.

Johann

Česi li. Vždy chceli za málo peňazí veľa muziky a akoby si nechceli uvedomiť, že „bez peněz to nejede“.