Dámske a pánske hodinky? Zabudnite, aj hodinársky priemysel zasiahla rodová rovnosť

Michal Pindura 0 18.01.2018

Keď si dnes otvoríte stránky ktoréhokoľvek internetového obchodu s hodinkami, môžete si byť istí, že v jeho hlavnom menu nájdete prinajmenšom dve kategórie modelov rozdelené podľa pohlavia medzi pánske a dámske. Je to taká bežná prax, že sa nikto nezamýšľa, prečo je tomu tak. Realita dnešnej doby však zrejme siahne aj na to, čo nielenže nikomu až doteraz neprekážalo, ale predovšetkým uľahčovalo prvotnú orientáciu v rozsiahlosti ponuky, aká je pre svet hodiniek príznačná. O čom vlastne hovoríme? Predsa o rodovej rovnosti.

Jaeger LeCoultre Master Ultra Thin 1907 na dámskom zápästí

Mohlo by sa zdať, že zrušenie hraníc medzi pánskymi a dámskymi modelmi je absurdnosť, ktorá sa nikdy nemôže stať skutočnosťou. Ale ono sa to už deje. Pomaly, potichu sa začali veci hýbať s príchodom takzvaného boyfriend štýlu a verte či nie, vlna stierania rozdielov medzi pohlaviami už zasiahla aj prémiových výrobcov. Podľa Reginalda Bracka z americkej analytickej firmy NPD Group, zameriavajúcej sa na priemysel a maloobchod, nastala na trhu a tiež v spoločnosti nová dynamika, ktorá by mohla priniesť postupný rozklad historického delenia hodiniek na pánske a dámske.

Určite indície, že by sa jeho prognózy mohli naplniť, sa už dajú vypozorovať. Jednou z najhmatateľnejších je záujem o pánske modely zo strany žien. Na počudovanie, prekážkou nie je veľkosť hodiniek ani dizajn, v ktorom nemá ženský aspekt žiadny priestor. Štatistiky zo Spojených štátov toto pozorovanie potvrdzujú. V druhej polovici roka 2017 vzrástol segment pánskych modelov o 7 % a zároveň segment žien zaznamenal pokles o 4 %. Ak si čísla z USA premietneme do výsledkov predaja hodiniek manufaktúry Rolex, zistíme, že ženy na túto mimoriadne obľúbenú značku nezanevreli, len proste začali kupovať hodinky s priemerom 36 mm a väčším, a to vrátane športových modelov.

Na zmenách, ktoré sa dejú, nemajú pravdaže podiel len zákazníci. Rodovú neutralitu si zobrali za svoju agendu aj niektoré vplyvné spoločnosti na čele so značkami Chanel, Gucci, Montblanc, Tudor a Zenith, čo potvrdzujú vyjadrenia ich vrcholných predstaviteľov. Uvádzame pár z nich:

„S kalibrom 3 sme prijali zodpovednosť za rodovú rovnosť.“
– Nicolas Beau, globálny šéf vývoja hodiniek a šperkov Chanel

„Myslím si, že dnes by sme nemali hovoriť o hodinkách pre ženy a o hodinkách pre mužov.“
– Julien Tornare, generálny riaditeľ spoločnosti Zenith

„Nie som zástanca nevyhnutnosti delenia hodiniek medzi pohlavia. Bavme sa radšej o veľkostiach. Cartier Tank je Cartier Tank a je jedno v akej veľkosti si ich kúpite. Hermès Arceau je Hermès Arceau a takisto máte na výber dve veľkosti.“
– Tom Ford

Rodovo neutrálne hodinky (kedysi sa im hovorilo jednoducho unixex) môžu mať okrem sporného prínosu k spoločenskej korektnosti aj ekonomický efekt pre spotrebiteľov. Keďže značky navrhujú hodinky so zreteľom na potreby a nálady koncového používateľa, v obchodoch pribúdajú modely s ľahko vymeniteľnými remienkami a náramkami. S nástupom trendu rodovej rovnosti sa teda kľudne môže stať, že po „car sharingu“ a „bike sharingu“ dôjde aj na zdieľanie hodiniek. Stačí vymeniť remienok z ružového na modrý. Párom tak teoreticky stačia jedny hodiniek, ktoré môže v pondelok muž a v utorok žena.

Nevieme si to síce celkom predstaviť, ale následkom honby za rodovou rovnosťou môže za istých okolností byť stav, v ktorom budú výrobcovia tlakmi z vonku prinútení ponúknuť čisto pánske hodinky vo veľkosti vhodnej na dámske zápästie. Na jednu stranu je to fajn – ženám aj producentom hodiniek sa otvoria nové obzory (jeden predá, čo by inak nepredal, druhý kúpi, čo by inak nedostal), na druhú vyvstáva otázka, či môžeme dospieť do bodu, kedy sa bude uvažovať aj výrobou dámskych hodiniek s pánskym priemerom…

Pridať komentár

Komentáre (0)

Zatiaľ žiadne.