H. Moser & Cie Swiss Icons – výstrelok, ktorý kritizuje nedostatok kreativity vo švajčiarskom hodinárskom priemysle

Michal Pindura 0 21.03.2018

H. Moser & Cie Swiss Icons - výstrelok, ktorý kritizuje nedostatok kreativity vo švajčiarskom hodinárskom priemysle

Na úvod malé upozornenie: text, ktorý ste práve začali čítať nie je úplne aktuálny. Hodinky, na ktoré sa pozeráte, boli vydražené tesne po skončení salónu SIHH 2018, na ich kúpu teda môžete rovno zabudnúť. Ak však máte podobne ako výrobca tohto unikátu (na predaj bol jediný kus) zmysel pre iróniu a uštipačnosť a zároveň ste kritickí k dianiu vo švajčiarskom hodinárskom priemysle, veríme, že nám načasovanie článku radi odpustíte.

Áno, manufaktúra H. Moser & Cie opäť provokuje a verejne pranieruje pomery v nami ostro sledovanom hodinárskom prostredí. Ručne naťahovaný model, dalo by sa povedať solitér, aký nemá obdobu, ktorý predstavila zhruba v polovici januára je… skutočný mačkopes. Keď si jeho dizajn rozmeníte na drobné, určite vám neujde, že je pozliepaný z častí viacerých ikonických hodiniek, ktoré by každý správny „aficionado“ spoznal hoci aj o polnoci. Pre lepšiu názornost si ich poďme jednu po druhej identifikovať a priradiť:

Puzdro: Audemars Piguet Royal Oak
Skrutky na puzdre: Hublot
Chránič korunky: Panerai
Tvar okružia: Audemars Piguet Royal Oak
Vložka v okruží: Rolex GMT Master Pepsi
Spracovanie podkladu ciferníka: Patek Philippe Nautilus
Nápis na ciferníku: IWC
Sendvičová stavba ciferníka a font číslic: Panerai
Mostík lietajúceho minútového tourbillonu: Girard Perregaux Three Bridge Tourbillon
Ručičky: Breguet
Náramok: Girard Perregaux Laureato

Ako sa vám tento mix legiend, ktoré spoluvytvárali identitu švajčiarskeho hodinárskeho odvetvia pozdáva? Z nášho pohľadu je 43 milimetrový oceľový model s hrúbkou 12,6 mm, osadený kalibrom HMC 804 (21600 v/h, rezerva chodu 72 h) analógiou tých športových tímov, ktoré pri skupovaní hviezdnych hráčov za astronomické sumy akosi pozabudli, že ani spojenie tých najlepších individualít nemusí byť zárukou úspechu. Výsledok je nekonzistentný a vôbec nepôsobí harmonicky. Vtip je však v tom, že ide o zámer.

Spoznať jednotlivé časti kultových modelov nie je žiadny problém

Firme H. Moser & Cie nie sú podobné výstrelky ani zďaleka cudzie. Už dlhšie vedie svoju vlastnú vojnu s neduhmi švajčiarskeho hodinárskeho priemyslu, na ktoré poukazuje cez originálne, s myšlienkou poňaté hodinky. Prvými z nich bola paródia na smart hodinky menom Swiss Alp Watch z roku 2016, ktorú vlani nasledoval model Swiss Mad Watch s púzdrom vyrobeným zo zrejúceho syra a 100-percentným podielom vo švajčiarsku zhotovených komponentov. Syr je rovnako ako hodinky jedným zo symbolov a národných pokladov krajiny Helvétskeho kríža a jeho zabudovaním do hodiniek H. Moser & Cie kritizoval benevolentné narábanie s označením Swiss Made. To je, ako je známe, možné aplikovať na ciferník hodiniek za predpokladu, že 60 % hodnoty súčiastok má pôvod vo Švajčiarsku. Zvyšných 40% potom môže bez akéhokoľvek dopadu na „švajčiarskosť“ hodiniek pochádzať trebárs z Číny alebo Indie. Podľa vyjadrení predstaviteľov H. Moser & Cie nemá značka Swiss Made váhu, akú by si zaslúžila, a aj preto sa rozhodli odstrániť rešpekt budiaci nápis zo všetkých svojich produktov.

H. Moser & Cie Swiss Icons počas salónu SIHH 2018

Na tomto mieste treba ešte spomenúť, že H. Moser & Cie z výťažku z predaja „syrových“ hodiniek financoval založenie fondu na podporu nezávislých švajčiarskych dodávateľov, ktorí v dôsledku 40-percentnej tolerancie prichádzajú o zákazky.

Pokračovaním kritiky do vlastných radov sú hodinky upozorňujúce na nedostatok kreativity a nadmernú prítomnosť marketingu, ktorý odpútava pozornosť od skutočného remesla. H. Moser Swiss Icons nemajú žiadne komerčné ambície, zato však nielen podľa nášho názoru nesú silné posolstvo. To najlepšie vystihuje stanovisko samotnej značky: „Švajčiarsky hodinársky priemysel vďačí za svoju medzinárodnú povesť a stáročnú históriu najmä neutíchajúcej tvorivosti a schopnosti inovovať. Ich zásluhou sa dokázal zdvihnúť z popola, čelil zložitým situáciám ako boli quartzová či veľká hospodárska kríza. V tých časoch sa veľa robilo a málo hovorilo.“

Ako vraví H. Moser & Cie, dnes je všetko obrátené naruby. „V súčasnosti existuje obrovská priepasť medzi pokorou a pokojom hodinárskych majstrov a tým, čo sa deje na poli marketingu zameriavajúceho sa na pozlátko a senzácie. Mnohé značky, dokonca aj tie tradičné, nevytvárajú nič nové, len nahrádzajú to podstatné umelým humbugom.“ Odkaz z toho plynúci je zrejmý. Moser odsudzuje tie spoločnosti, ktoré vydávajú modely inšpirované dizajnovým kódom známych hodiniek a servítku si nedáva ani pred stále masívnejším pôsobením rôznych influencerov a ambasádorov z radov celebrít, ktorého cieľom je vyvolanie povrchného záujmu médií a verejnosti.

Nie sme si istí, čí iniciatíva pomerne malého subjektu ma švajčiarskej hodinárskej mape môže niečo zmeniť. Vyvolanie polemiky sa jej však podarilo. Jedných rozveselila, iní škrípali zubami. Faktom ostáva, že prostriedky, ktoré H. Moser & Cie utŕžil z dražby modelu Swiss Icons, boli venované Nadácii pre kultúru švajčiarskeho hodinárskeho priemyslu (Fondation pour la Culture Horlogère Suisse), ktorá podporuje učňovskú prípravu pre hodinárske profesie a zabezpečuje šírenie odborných znalostí v oblasti súvisiacich s hodinárskym remeslom a umením.

Zdroj: H. Moser & Cie

Pridať komentár

Komentáre (0)

Zatiaľ žiadne.