Kees Engelbarts Psychedelic Tourbillon – skeletonizácia, akú ste ešte nevideli

Michal Pindura 0 28.02.2018

Vacheron Constantin, TAG Heuer, Tissot… o týchto hodinárskych firmách už počul hádam každý. Prvá predstavuje povestný „crème de la crème“ vysokej hodinárčiny, druhá sa nezmazateľne zapísala do povedomia účinkovaním vo filmoch z prostredia automobilových pretekov a s logom tretej sa dnes stretávame počas populárnych športových podujatí naprieč rôznymi disciplínami. Počuli ste ale o Keesovi Engelbartsovi? Áno, tiež je to hodinár a tiež vyrába hodinky, ktoré sú svojím spôsobom výnimočné. Nepočuli ste o ňom zrejme preto, lebo jeho výtvory sú natoľko nevšedné a je ich tak málo, že mimo hodinárskych sfér zatiaľ nezarezonovali (a pravdepodobne ani nezarezonujú) dostatočne silno na to, aby vzbudili všeobecný záujem.

Keesovi Engelbartsovi, Holanďanovi žijúcemu v Ženeve, však o takýto druh publicity nikdy nešlo. Ako sám hovorí, jeho hodinky sú jedinečné. Jednak tým, že za rok je schopný dokončiť maximálne šesť až osem exemplárov, a jednak preto, že spôsob, akým k pristupuje k samotnej výrobe a dizajnu je natoľko osobitý, že je sám o sebe raritou, ku ktorej sa dajú vzdialene prirovnať azda iba kreácie hodinárskeho samorastu Yvana Arpu.

Kees Engelbarts Psychedelic Tourbillon

Písať, že štýl tohto fachmana je neopakovateľný a nepodložiť to niečím hmatateľným, by mohlo zaváňať platenou reklamou. Skúsme si preto zobrať ako príklad techniku skeletonizácie. Poznáme ju všetci. Hodinkám dodá vzdušnosť, odhalí skryté zákutia strojčeka a zároveň je to vrcholná forma vyjadrenia remeselnej a umeleckej úrovne človeka, ktorý sa pod ňu podpísal. Skeletonov sme už v našom magazíne videli nespočet, ale žiadny nebol taký, ako posledný model Keesa Engelbartsa.

Psychedelic Tourbillon, ako znie jeho názov, je iný. Samozrejme, aj on sprístupňuje skrz prerezané mostíky a otvorený ciferník výhľady na svoju pohonnú jednotku, no prevedenie skeletonizácie je diametrálne odlišné. Zatiaľ čo väčšina moderných skeletonizovaných hodiniek je od základu navrhovaná ako otvorená (tzv. openworked) a ich plánovanému vzhľadu je prispôsobený vývoj a výroba tých dielov, ktorých sa skeletonizácia dotýka, pravé skeletonizované hodinky vznikajú opačne.

Kees Engelbarts Psychedelic Tourbillon, detail ciferníka

Namiesto počítačom riadených obrábacích strojov, ktorými zhotovené komponenty niekto ručne dokončí (aj to nie vždy) a poskladá do hotového produktu, pri pravých skeletonoch sú na začiatku celého procesu štandardné hodinky s bežným kalibrom. Až pod rukami skúsených rytcov sa z nich stávajú skeletonizované krásky, ktoré dovoľujú nahliadnuť do ich vnútra. Presne toto – a ešte oveľa viac robí Kees Engelbarts.

Kaliber modelu Psychedelic Tourbillon bol predtým, než sa ho chopil nenápadný Holanďan, „obyčajným“ manuálne naťahovaným trojhertzovým (21600 v/h) strojčekom s tourbillonom na šiestej hodine, výkonovou rezervou 72 hodín a 23 kameňmi, ktorého autormi sú špecialisti švajčiarskeho závodu Le Cercle des Horlogers. V prvej fáze úprav je strojček kompletne rozobratý, pričom všetky pevné časti vrátane základnej dosky a mostíkov sú nahradené rozmerovo, ale rozhodne nie tvarovo identickými komponentmi zhotovenými z kombinácie žltého zlata a striebra Mokume Gane. Jedná sa o starodávnu japonskú kovoobrábaciu procedúru, ktorá k fúzii a vrstveniu vzácnych kovov pristupuje tak, aby na jej konci vznikol sendvičový polotovar s kresbou a štruktúrou pripomínajúcou drevo (v preklade z japončiny Mokume Gane znamená „drevo z kovu“).

Kees Engelbarts Psychedelic Tourbillon, zadná strana

Základná doska z Mokume Gane je následne opatrne prerezaná s dôrazom na vytvorenie netradičného, veľmi zložitého organického vzhľadu. Zabudnite na ródiovanie alebo niektoré z bežných povrchových úprav. Prenikavú farebnosť s rozsahom od žltých až po fialové odtiene dosahuje Kees Engelbarts za pomoci kyselín a rôznych oxidačných procesov. Tie narušujú niektoré vrstvy kovu viac, iné menej, vďaka čomu sa ďalej zvýrazňujú jednotlivé vrstvy materiálu. Rovnaký proces rytia, tentokrát ale bez pôsobenia oxidačných činidiel, je aplikovaný aj na zlaté ručičky.

Keďže ciferník a kaliber pod ním sú tie miesta, kam sa majú upierať pohľady, 40 mm púzdro modelu Psychedelic Tourbillon bolo spracované čo najjednoduchšie. Zhotovené je z 18-karátového bieleho zlata, z oboch strán ho uzatvára zafírový kryštál a jeho povrch je matne pieskovaný. Ani na puzdre, konkrétne na korunke, si Kees Engelbarts neodpustil použitie jeho obľúbeného Mokume Gane, avšak kvôli zladeniu s púzdrom skombinoval striebro s bielym zlatom.

Kees Engelbarts Psychedelic Tourbillon, detail zadnej strany hodiniek

Kees Engelbarts Psychedelic Tourbillon sú jedinečné hodinky. To v tomto prípade znamená, že nie sú k dostaniu v obchodoch a ich cena nie je známa. Ak o ne máte záujem, musíte kontaktovať priamo ich výrobcu, a to prostredníctvom jeho webstránky alebo fanpage na Facebooku.

Zdroj: Kees Engelbarts

Pridať komentár

Komentáre (0)

Zatiaľ žiadne.