Richard Mille RM 50-02 ACJ – pilotky, ale nie také, aké by ste čakali

Michal Pindura 2 03.02.2016

Richard Mille RM 50-02 ACJ - pilotky, ale nie také, aké by ste čakaliNová, iba pred niekoľkými dňami predstavená limitovaná edícia od Richarda Milleho má guráž. Model RM 50-02 ACJ Tourbillon Split Seconds Chronograph sa chce dostať tam, kam sa hodinky tejto prémiovej značky doteraz odvažovali vstúpiť iba po špičkách. Onou trinástou komnatou nie je nič iné, ako kokpit lietadla. Otázkou ale je, či na výstave SIHH odprezentovaný strojársky zázrak s cenou okolo 970-tisíc eur spĺňa elementárne požiadavky kladené na skutočné „pilotky“ a či predsa len viac nepristane zámožnému cestujúcemu, respektíve majiteľovi lietadla.

Keby sme vyrazili do ulíc a pýtali sa náhodných okoloidúcich na značky hodiniek, ktoré sa im asociujú s leteckými chronografmi, pravdepodobne by sme si do notesa „na preskačku“ zapisovali firmy Breitling a IWC. V menšine by sa ocitli Bremont, Alpina, Aviator, Sinn prípadne Zenith. Kde je Richard Mille?

Faktom je, že francúzsky biznismen vlastniaci rovnomennú švajčiarsku hodinársku značku, už pilotky v portfóliu má. Ultramoderná interpretácia leteckých hodiniek RM 039 Aviator E6-B Tourbillon Flyback uvedená v roku 2012 síce ponúkne vysokú odolnosť, logaritmickú lunetu, UTC čas, flyback chronograf a bezmála 1000-prvkový ručne naťahovaný kaliber, no do povedomia verejnosti a tobôž nie pilotov sa tento high-tech úkaz nedostal. Inak povedané, potenciál vyrábať technicky skvelé, inovatívne a kvalitatívne prvotriedne letecké hodinky Richard Mille rozhodne má, lenže ako mnohokrát, aj tu (možno) platí, že niekedy je menej viac.

Pre úspešného podnikateľa rangu Richarda Milleho neexistujú problémy, len výzvy. Jednou z výziev pre neho zaiste bol aj prienik do segmentu leteckých hodiniek. Ako sám vraví, svet lietadiel bol pre jeho hodinky vždy zdrojom inšpirácie, je preto prirodzené, že značka bude realizovať projekty odrážajúce jej vzťah k letectvu. V intenciách odhodlania preraziť v komunite pilotov vznikla 30 kusová limitovaná séria RM 50-02 ACJ Tourbillon Split Seconds Chronograph, ktorá teraz čaká, aké prijatie jej cieľová skupina zákazníkov vystrojí.

Richard Mille RM 50-02 ACJ Tourbillon Split Seconds Chronograph

V spôsobe, akým Richard Mille pracuje s hodinkami, nemožno prehliadnuť určité paralely s leteckým priemyslom. V oboch prípadoch sú tradičné inžinierske a dizajnérske metódy konfrontované s evolučnými (až revolučnými) riešeniami v oblasti materiálov a narábania s nimi. Spojiviek je viacero. Pri vývoji novinky RM 50-02 ACJ Tourbillon Split Seconds Chronograph sa k nim pridala spolupráca s francúzskym gigantom Airbus, konkrétne s jeho divíziou ACJ (Airbus Corporate Jets), vyrábajúcou lietadlá pre súkromnú alebo firemnú klientelu. Bol to práve šéf jej dizajnového štúdia Sylvain Mariat, ktorý načrtol prvé skice modelu RM 50-02. Vklad mladého projektanta je badateľný na prvý pohľad aj napriek tomu, že hodinky výzorom nasledujú vzhľadovú stopu ostatných kreácií Richarda Milleho.

Púzdro s charakteristickým športovo ladeným tvarom a stavbou je vyfrézované zo zliatiny titánu a hliníka (Ti-Al). Z rovnakej zliatiny Airbus vyrába lopatky turbín pre svoje stroje. Leteckú, miestami až kozmickú tematiku zachováva tvar sklíčka pripomínajúci typický tvar okna v trupe lietadla, okružie z bielej keramiky ATZ a tiež spracovanie korunky s logom firmy Airbus evokujúce prúdový motor.

Pod zafírovým kryštálom s antireflexnou vrstvou je zo všetkého najviac viditeľná snaha o redukciu hmotnosti hodiniek. Masívna skeletonizácia zasiahla titánové mostíky, ozubené kolesá a z konštrukcie úplne vyčiarkla klasický podklad ciferníka. Stupnice a subciferníky sú transferovo vytlačené na priehľadnej zafírovej doske s hrúbkou 0,4 mm, ktorú na určenom mieste istí sústava pilierov spustených z vrchného dielu púzdra. To je k stredovému dielu priskrutkované tuctom skrutiek s hlavou typu torq, hojne používanou v leteckom priemysle. Poslednou, nielen vzhľadovou paralelou hodiniek s lietadlami je zlatý povlak na vybraných obnažených súčiastkach strojčeka. Touto antikoróznou povrchovou úpravou Airbus ošetruje najexponovanejšie časti svojich motorov.

Richard Mille RM 50-02 ACJ Tourbillon Split Seconds Chronograph, zadná strana hodiniek

Titánovo-hliníkové šasi chráni poklad hodiniek – novovyvinutý kaliber RM50-02. Strojček disponuje komplikáciami split-second chronografu (meranie medzičasov pomocou dvoch centrálnych sekundových ručičiek) minútového tourbillonu s vylepšeným chodom (21600 v/h, Ø 12,3 mm, pozícia 6:00), ukazovateľa 70 hodinovej výkonovej rezervy (pozícia 11:00), indikátora krútiaceho momentu hlavnej pružiny (2:00), ktorý umožňuje optimalizovať presnosť kalibra a zobrazovaním režimu korunky (4:00). Technickú monumentálnosť manuálne naťahovaného mechanizmu vyregulovaného v piatich polohách umocňuje zafírový priehľad vo viečku a farebné odlíšenie niektorých jeho komponentov.

Richard Mille RM 50-02 ACJ Tourbillon Split Seconds Chronograph nevyzerajú ako typické pilotky a ani nimi nie sú. Prehľadnosť a rýchlosť odčítania údajov sú kvôli skeletonizácii a vrstveniu jednotlivých prvkov minimálne diskutabilné a nebojíme sa povedať, že pre pilotov neprípustné. Pokiaľ sa však na novinku pozrieme ako na hodinky navrhnuté pre zákazníkov ACJ, potom musíme uznať, že Richard Mille znovu odviedol skvelú robotu. Čo na tom, že si jeho modely nikto s reálnym nasadením v letectve nespojí.

Zdroj: Richard Mille

Pridať komentár

Komentáre (2)

Johann

V tomto s Dawem súhlasím. Prílišná vyčačkanosť a priveľa komplikácií ubíja hlavný zmysel chronometra – podať okamžite správu majiteľovi o plynutí času. Zvyšok je už iba pre špecialistov, pre ktorých je ten-ktorý model určený. Čo sa týka skeletonizovaných hodiniek, aj tam by mali výrobcovia hľadieť najmä na prehľad na ciferníku.Ozaj a hlavne kontrastné ručičky, ani u bežných ciferníkov nemám rád, keď ich farba splýva s ciferníkom. V tomto ohľade sa mi veľmi páčia skeleton modely od Poljot International – Peter Veľký.

Dawe

Jeho hodinkám som nikdy nevedel prísť na chuť – neprehľadný ciferník s množstvom farieb a zbytočnosti.
Podobné kúsky mi pripomínají plastikové modeli ktore kúpite vedľa cirkusu alebo na puti s kolotočmi.
…možno by si mal Richard naštudovať pilotne normy, pretože ,,pilot instrument,, ma vyzerať úplne inač