Sinn má prvé hodinky spĺňajúce normu DIN 8330. Určené sú pre profesionálnych pilotov

Michal Pindura 1 14.08.2016

Sinn má prvé hodinky spĺňajúce normu DIN 8330. Určené sú pre profesionálnych pilotov

Neboli by to Nemci, keby si všetko nechceli poistiť nejakým druhom certifikátu alebo normou. Hoci to môže vyzerať extrémne puntičkársky a zväzujúco, majú to veľmi dobre premyslené. Vedia, čo robia, a robia to dôsledne. Ak určitá oblasť nie je podchytená do detailu definovanou normou, vymyslia ju. Nie je to tak dávno, čo Nemecký úrad pre normalizáciu vytvoril na žiadosť značky Sinn súbor pravidiel DIN 8330. Nová norma, podobná existujúcemu štandardu TESTAF, sa týka leteckých hodiniek. V podstate je pre pilotky tým, čím je pre potápačské modely norma DIN 8306.

Testovanie hodiniek Sinn, skúška odolnosti voči vode a nízkemu tlaku

V skratke, DIN 8330 je súbor kritérií pre spoľahlivé, funkčné a bezpečné letecké hodinky. Čo pod tým rozumieť? Jednotlivé body normy diktujú výrobcom hodiniek, ktorí majú ambíciu vyrábať štandardizované časomerné nástroje pre letcov, čo majú splniť, aby ich produkty slúžili pilotom a rešpektovali ich potreby. Norma okrem iného obsahuje pravidlá pre čitateľnosť ciferníkov počas dňa i noci a schopnosť ovládania hodiniek v leteckých rukaviciach. Nevynecháva ani presnosť v rozpätí teplôt od -15 do + 55 stupňov Celzia, funkčnosť pri náhlych teplotných zmenách, odolnosť voči vibráciám, magnetickým i odstredivým silám a kvapalinám. V neposlednom rade sa myslelo aj na kompatibilitu hodiniek s prístrojmi nočného videnia v lietadlách alebo vrtuľníkoch.

Testovanie hodiniek Sinn, skúška odolnosti voči vibráciám

Nemecký úrad pre normalizáciu (Deutsches Institut für Normung – DIN) zriadil na požiadanie značky Sinn Spezialuhren pracovnú skupinu, ktorej náplňou bolo zostavenie nového štandardu pre pilotné hodinky. Súčasťou pracovnej skupiny boli popri zástupcoch Sinn aj členovia Aachenskej univerzity aplikovaných vied a predstavitelia spoločností DNV GL (najväčšia lodná a offshore klasifikačná spoločnosť, predtým Germanischer Lloyd), Lufthansa Cargo, Airbus Helicopters a hodinárskych firiem Stowa, Laco a Glashütte Original.

Testovanie hodiniek Sinn, skúška odolnosti voči magnetickým poliam

V poriadku, norma je na svete, ale čo hodinky, ktoré ju spĺňajú? A čo ak nie ste pilot, načo vám DIN 8330 bude? Pravdou je, že na nosenie hodiniek vyrobených v súlade s  leteckými predpismi nemusíte mať v pracovnej zmluve napísané, že ste pilot. Kto by potom nosil modely Moonwatch od Omegy? Len astronauti? Kým tieto hodinky podrobila v 60. rokoch NASA testom, boli to „obyčajné“ chronografy. Pre záujemcov, ktorí do lietadla nastupujú raz do roka, keď ich má dopraviť na miesto dovolenky, sa absolútne nič nemení. Norma sem, norma tam. Ale vedomie, že hodinky, ktoré nosíte, majú certifikovanú čitateľnosť a odolnosť, určite nie je na zahodenie. Ak sú dobré pre profesionálne nasadenie vo vzduchu, môžete si byť istí, že budú dobré aj pre vás.

Tesne po oficiálnom zavedení novej normy do praxe, bol Sinn prvým, kto sa 24. júna 2016 podujal splniť jej kritériá. Výsledkom sú v tejto chvíli tri modely, v ktorých názve sa objavuje formulka DIN 8330. Toto sú oni:

Sinn 103 Ti IFR DIN 8330

Modely Sinn 103 Ti IFR DIN 8330 a 103 Ti UTC IFR DIN 8330

– titánové púzdro, rozmery 41 x 17 mm
– zafírové sklo s obojstranným antireflexom, antireflexný zafírový priehľad viečka
– skrutkovacie viečko, skrutkovacia korunka
– vodeodolnosť 200M (DIN 8310)
– odolnosť voči nízkemu tlaku
– automatický kaliber Valjoux 7750, 28800 v/h, 25 kameňov, hacking sekúnd
– odolnosť voči nárazom DIN 8308, odolnosť voči magnetizmu DIN 8309
– prevádzková teplota -45 až + 80 °C
– komplikácie: hodiny, minúty, sekundy, dátum, chronograf
– krokované minútové okružie s luminiscenčným bodom
– matný čierny ciferník, luminiscenčné prvky na všetkých ručičkách a indexoch
– technológia Ar-Dehumidifying – redukcia zahmlievania sklíčka
– cena od 2380 EUR

Sinn 103 Ti UTC IFR DIN 8330

– titánové púzdro, rozmery 41 x 17 mm
– zafírové sklo s obojstranným antireflexom, antireflexný zafírový priehľad viečka
– skrutkovacie viečko, skrutkovacia korunka
– vodeodolnosť 200M (DIN 8310)
– odolnosť voči nízkemu tlaku
– automatický kaliber Valjoux 7750 GMT, 28800 v/h, 25 kameňov, hacking sekúnd
– odolnosť voči nárazom DIN 8308, odolnosť voči magnetizmu DIN 8309
– prevádzková teplota -45 až + 80 °C
– komplikácie: hodiny, minúty, sekundy, dátum, chronograf, druhé časové pásmo
– krokované minútové okružie s luminiscenčným bodom
– matný čierny ciferník, luminiscenčné prvky na všetkých ručičkách (okrem GMT) a indexoch
– technológia Ar-Dehumidifying – redukcia zahmlievania sklíčka
– cena od 2880 EUR

Sinn 857 UTC VFR DIN 8330

Sinn 857 UTC VFR DIN 8330

– oceľové púzdro, rozmery 43 x 12 mm
– povrchová úprava TEGIMENT – ochrana voči korózii a škrabancom
– zafírové sklo s obojstranným antireflexom
– skrutkovacie viečko, skrutkovacia korunka
– vodeodolnosť 200M (DIN 8310)
– odolnosť voči nízkemu tlaku
– automatický kaliber ETA 2893-2, 28800 v/h, 21 kameňov, hacking sekúnd
– odolnosť voči nárazom DIN 8308, odolnosť voči magnetizmu DIN 8309
– prevádzková teplota -45 až + 80 °C
– komplikácie: hodiny, minúty, sekundy, dátum, druhé časové pásmo
– krokované minútové okružie s luminiscenčným bodom
– matný čierny ciferník, luminiscenčné prvky na všetkých ručičkách (okrem GMT) a číslici 12 hodiny
– technológia Ar-Dehumidifying – redukcia zahmlievania sklíčka
– cena od 1990 EUR

Zdroj: Sinn

Pridať komentár

Komentáre (1)

Dawe

,,Nie je to tak dávno, čo Nemecký úrad pre normalizáciu vytvoril na žiadosť značky Sinn súbor pravidiel DIN 8330.
Nová norma, podobná existujúcemu štandardu TESTAF, sa týka leteckých hodiniek. ,,

…..zrejmä ostatní výrobcovia netvoria podľa Sinn tie ,,pravé,, letecke hodinky.
Ako len mohli profesionálny letci existovať a fungovať bez takejto normy od Sinn ???
-prečo napr. nemajú ich letecké hodinky 24-hod ciferník ? – ak prelietavate cez viacero časových zón tak na ich hodinkách nemáte šancu zistiť aký je čas v cieli.
-alebo prečo sú luminiscenčné prvky na všetkých ručičkách a indexoch ale na ručičke pre GMT nie ? – zrejmä je to pre nich nepodstatný údaj.
-alebo prečo sa nepochvália vlastný kalibrom ? – je to snáď nad ich možnosti ?
Je tu veľa prečo a osobne rečiam pána Lothara Schmidta neverím a beriem ich ako marketingove rečičky skôr ako praktické vhodné riešenie. Alebo mi niečo veľmi podstatne unika ?