Hodinky TOMMY HILFIGER – predstavenie značky

Michal Pindura 0 08.08.2011

Logo Tommy HilfigerTommy Hilfiger Corporation – naplnenie amerického sna predovšetkým v oblasti odevného priemyslu. Spoločnosť predáva kompletný rad oblečenia a doplnkov, nohavicami počnúc a štýlovými hodinkami končiac. Vo firme Tommy Hilfiger veria, že duch mládeže je tou najväčšou inšpiráciou, je kľúčom k hodnotám a dokonalosti tak v živote ako aj v produktoch a jeho rešpektovaním je možné obsiahnuť všetky kultúry sveta. Výrobky Tommy Hilfiger reprezentujú americkú kultúru prešpikovanú prvkami pestrosti a športovej elegancie.

 
História
TOMMY HILFIGER 1780930Zakladateľ spoločnosti Thomas Jacob (Tommy) Hilfiger sa narodil v štáte New York, konkrétne v meste Elmira. Práve tu začínal s prvými podnikateľskými aktivitami. Ešte na strednej škole, spolu s dvojicou kamarátov investovali tristo dolárov a zo suterénu obytného domu predávali secondhandové džínsy. Hilfiger dal prednosť biznisu pred štúdiom a ako sám vraví, nikdy toto svoje rozhodnutie neoľutoval.

V New Yorku otvoril sedem obchodov, ktoré nazval People’s Place. Hlavným predajným artiklom boli džínsy a nohavice so zvonovým strihom. Popri nich si miesto v regáloch obchodov našli sviečky a plagáty. Výnosy z predaja boli dosť dobré nato, aby si Tommy kúpil svoje prvé Porsche, ale keďže manažovanie nepatrilo k jeho vtedajším prednostiam, v roku 1977 People’s Place skrachoval.

Po tomto nepríjemnom období sa Hilfiger presunul na Manhattan s predsavzatím a odhodlaním zarábať si ako módny návrhár. Spočiatku pracoval na voľnej nohe, až neskôr sa zamestnal vo firme predávajúcej športové oblečenie. Ani táto anabáza však nemala dlhé trvanie. Po jednom roku a bankrote firmy si nakoniec našiel prácu dizajnéra v Jordache.

Na lepšie časy sa Tommymu začalo blýskať v roku 1984. V tom čase Mohan Murjani, indický textilný magnát, dostal nápad aktualizovať populárny „preppy“ vzhľad džínsov, spájaný s Ralphom Laurenom a dať mu mladší a ľahší nádych. Tommy Hilfiger sa mal stať hlavným ťahákom a šéfdizajnérom novovznikajúcej firmy. Sila marketingu a premyslené kroky Murjani International spôsobili, že celé dva roky po podpísaní kontraktu sa dianie spoločnosti Tommy Hilfiger sústredilo výhradne na reklamu. V žiadnej z nich sa pritom nevyskytla Tommyho tvár ani akýkoľvek model oblečenia.

TOMMY HILFIGER 1710222Úspech zvolenej stratégie dokumentujú dostupnosť výrobkov Tommy Hilfiger v šesťdesiatich obchodných domoch a tržby 32 miliónov dolárov v roku 1986. K popularite nemalou mierou prispeli aj o niečo nižšie ceny v porovnaní s cenami najväčšieho konkurenta Ralpha Laurena. Sústredenie sa na mladých mužov vo veku 20 až 35 rokov a nekonvenčná kampaň čoskoro vyvolali predajné šialenstvo.

Koniec osemdesiatych rokov zastihol Murjani International vo finančných ťažkostiach. Zdalo sa, že nebudú schopní sústrediť pozornosť na rozvíjajúcu sa značku Tommy Hilfiger. Po prvotných obavách si ale firma našla v roku 1989 nového finančného donora – hongkongského podnikateľa Sílasa Chou. Vďaka rozsiahlym kontaktom v ázijskom odevnom priemysle, zabezpečil Chou pre Tommyho Hilfigera výrobu v továrňach schopných s nízkymi nákladmi produkovať kvalitný tovar.

Chou tlačil vedenie značky k väčšej dostupnosti a k prenájmu luxusných kancelárskych priestorov v centre Manhattanu. Na jeseň v roku 1992 spoločnosť uskutočnila primárnu emisiu akcií (IPO) na newyorskej burze. Za niekoľko mesiacov cena akcie stúpla z 15 na 25 dolárov. Príjmy za rovnaký rok predstavovali 107 miliónov USD. Značka Tommy Hilfiger sa razom stala miláčikom Wall Street.

Od roku 1993 firma neustále zvyšovala svoj podiel na trhu. Významne jej pomáhala aj propagácia prostredníctvom známych osobností. Bill Clinton, princ z Walesu, Michael Jackson, Elton John, Snoop Dog – tí všetci boli fanúšikmi oblečenia Tommy Hilfiger. Inšpiráciou pre dizajnérov bolo aj oblečenie ľúdí v ghette. Nadmerné veľkosti oblečenia spolu s vykúkajúcou spodnou bielizňou sa podpísali pod kolekciu oblečenia „Giant“ s dobre viditeľným logom.

TOMMY HILFIGER 1781095V roku 1999 vstupujú do rodiny výrobkov Tommy Hilfiger prvé hodinky. Predstavenie hodiniek sa viac-menej očakávalo, nakoľko Tommy ako syn hodinára bol odmalička obklopený tikaním miniatúrnych strojčekov. Exkluzívna licenčná zmluva na výrobu hodiniek bola podpísaná so svetoznámou hodinárskou spoločnosťou Movado Group. Hodinky Tommy Hilfiger sa vyznačujú sviežou eleganciou a zároveň tradičným americkým športovým štýlom.

O tom, že každé podnikanie má nielen vrcholy, ale aj pády sa presvedčil Tommy Hilfiger na prelome tisícročí. Konkurenčný charakter sveta módy sa pričinil o pád ceny akcií v roku 2000. Časopis Fortune v analytickom článku komentoval problémy firmy nasledovne: „Tommy odpočíval na červeno-bielo-modrých vavrínoch príliš dlho. Nové značky ovládli mestskú módu, zatiaľ čo Tommyho oblečenie ovládalo akurát výpredajové koše v Bloomingdale’s a Macy’s“. Článok ďalej uvádzal, že za úpadok mohla aj nevýrazná dámska línia a jej chabé propagovanie.

Ako sa na správneho obchodníka patrí, Tommy Hilfiger sa z čiastkového neúspechu poučil a už o rok uvádza kolekciu intímnej dámskej bielizne a líniu oblečenia v plus veľkostiach. Úsilie sa spoločnosti vyplatilo a v nasledujúcom roku čistý zisk vzrástol o 2,7 percenta. V nastolenom trende Tommy Hilfiger pokračuje až do súčasnosti a vo vysoko konkurenčnom prostredí módy si drží svoje miesto, ktoré mu právom patrí.

Pridať komentár

Komentáre (0)

Zatiaľ žiadne.