Vzostup online predaja falošných hodiniek. V hlavnej úlohe Facebook

Michal Pindura 1 18.01.2016

Vzostup online predaja falošných hodiniek. V hlavnej úlohe FacebookPredaj falošných hodiniek prenikol už aj na sociálne siete. Predajcovia „fejkov“ najnovšie začali využívať inzerciu na internetových sieťach, ktorou ich používateľov lákajú na nákup neoriginálnych výrobkov. Vzhľadom na rozsah tohto problému v posledných týždňoch, Federácia švajčiarskeho hodinárskeho priemyslu (FH) nabáda na obozretnosť pred podvodnými praktikami, ktoré môžu byť pre dotknutých spotrebiteľov finančne nákladné. Veľké množstvo zásielok s hodinkami nadobudnutými touto cestou bolo zadržané a zničené švajčiarskymi colnými úradmi.

Pred niekoľkými mesiacmi FH zaznamenala prudký vzostup online nákupov neoriginálnych hodiniek. Ako sa neskôr ukázalo, väčšina z nich mala spoločného menovateľa – reklamu na sociálnych sieťach, konkrétne na Facebooku. Kampane predajcov sa zameriavajú na konkrétne profily a vo všeobecnosti sú zobrazované len na mobilných zariadeniach. Najčastejšie je predmetom týchto reklám ponuka výrazne zlacnených hodiniek, ktorých cena je oproti oficiálnemu maloobchodu neraz nižšia až o 85 %. Kliknutím na reklamu je potenciálny zákazník presmerovaný na stránky internetového obchodu, kde prebehne dokončenie transakcie. Podaktoré weby výslovne informujú, že nimi predávané produkty sú falšované, iné sa spoliehajú na dvojznačnosť až klamlivosť zliav v súvislosti s pôvodom hodiniek. Detaily uvedené na výpisoch platobných kariet pritom takmer bez výnimiek ukazujú na spoločnosti so sídlom v Číne.

Švajčiarskym colníkom boli za pár týždňov nahlásené stovky prípadov predaja falošných hodiniek. Vypuklosť problému prinútila FH vydať varovanie, ktorým apeluje na ostražitosť spotrebiteľov pri overovaní pravosti nakupovaného tovaru. FH zároveň pripomenula, že ak colníci hodinky zabavia, ich adresát je penalizovaný hneď dvojnásobne. Po prvé príde o tovar, ktorý je colníkmi zničený, a po druhé je povinný zaplatiť náklady spojené s týmto zásahom.

Aby nedošlo k zámene originálnych hodiniek za falošné, FH používateľom internetu odporúča pozorné prečítanie komentárov od iných spotrebiteľov a nereflektovanie na ponuky, ktoré vyzerajú príliš výhodne na to, aby boli reálne. Zákazník by sa mal oblúkom vyhnúť nedávno vzniknutým stránkam, stránkam, o ktorých nie je schopný nájsť podrobnejšie informácie a tiež takým, ktoré zámerne neposkytujú platnú kontaktnú adresu. Pre overenie serióznosti predajcu je ideálne, ak si zákazník zistí, či sa jeho meno nachádza v oficiálnej distribučnej sieti danej značky. Výrobcovia hodiniek tieto údaje zvyčajne ochotne zverejňujú na svojich internetových stránkach.

Okrem zvyšovania povedomia zákazníkov FH podnikla kroky na identifikáciu a následné zablokovanie stránok predávajúcich neoriginálne hodinky. O praktikách predajcov boli takisto upovedomení prevádzkovatelia sociálnych sietí a významní poskytovatelia online platieb.

FH je zastrešujúca organizácia švajčiarskeho hodinárskeho priemyslu. Má takmer 500 členov, tj. 90 % z celkového počtu výrobcov hodiniek vo Švajčiarsku. Jej poslanie zahŕňa činnosti na obranu a rozvoj hodinárskeho odvetvia v krajine Helvétskeho kríža i v zahraničí. FH ponúka jej členom rad služieb vrátane opatrení na boj proti falšovaniu hodiniek. V rámci svojich úloh a v spolupráci s colnými orgánmi uskutočňuje vyšetrovanie a zhromažďuje informácie za účelom odhaľovania predaja neoriginálneho tovaru.

Zdroj: Federation of the Swiss watch industry FH

Pridať komentár

Komentáre (1)

Dawe

každý si určite uvedomuje, že ročne sa na svetový trh dostanú milióny kusov náramkových hodiniek, ktoré sú nelegálnými kópiami značkových hodinárskych výrobkov. Straty ktore to producentom prináša sú odhadované na 1,3 miliardy dolárov ročne. Vedľa tohto sú to aj negatívne dopady ako je strata prestíže a reputácie.

Na druhej strane asi len neznalý a obzvlašť neinformovaný zákazník sa môže domnievať, že na pláži v Thajsku za sumu ekvivalentu 100€ prijde k pravým Rolexkám.

Zaujímave je, že hodinárske falšovanie ma za sebou dlhu históriu a podľa niektorých prameňov má korene v zemi, ktorá tymto neduhom dnes trpi najviac-Švarjčiarsku.
Práve tam sa už v XVIII. storočí zrodili prvé nelegálne repliky vreckových hodiniek a predovšetkým stolných hodín z britských manufaktúr.
Terčom falšovateľov sa stali značky ako napr. Graham. Vtedy sa objavila aj ďalśia pochybná prax, totiž označovanie výrobkov ,,akoby,, anglickými názvami.
To prežíva dodnes-príkladom môže byť značka Rolex a označenie Bolex či Folex.
Skutočnou rajskou dobou pre falšovateľov sa ale stala druha polovica XX. storočia a začiatok XXI.

Na Čínu dnes pripadá viac ako 50% tejto produkcie, no falzifikáty produkujú aj ostatne krajiny.
V súčasnosti výroba ilegálnych kópii napr. značky Rolex predstavuje ohromný sektor s technický sofistikovanou produkciou mechanických kalibrov v najvyššej kvalite s vlastnou distribučnou sieťou a rozsiahlým marketingom.

Čo sa tyka netu tak si môžte všimnúť, že práve výrobcovia luxusných hodiniek na nete nepredávajú vôbec.
Internetových stránok na ktorých môžte nájsť takéto falzifikáty je nespočetne množstvo a mnohé sa ani netaja tým že predávajú repliky pochybnej kvality.
Hodinárske fóra síce poskytnú rady ako rozoznať pravé Rolex od falošných, ale výrobcovia sú stále vynaliezavejší a ponúkajú prepracovanejšie modely.
Čísla síce ukazujú, že eliminácia nelegálnych kópii ma stále väčší efekt a hodnota zabaveného tovaru stúpa ,ale všetci aktéri vedia ,že je to boj s veternými mlynmi.