Zenith Pilot Type 20 Skeleton – letecké sotva, ale zato nádherné

Michal Pindura 0 29.11.2015

Zenith Pilot Type 20 Skeleton - letecké sotva, ale zato nádhernéUprostred tohtoročného enormne horúceho leta obohatila švajčiarska manufaktúra Zenith leteckú kolekciu Pilot o tri nové modely. Jeden z prírastkov si na pomoc pri adaptovaní sa na vonkajšie teploty prizval remeselnú techniku skeletonizácie, ktorá ho zbavila prebytočnej hmoty a odhalila to, čo je pri pilotkách zvyčajne dobre skryté. Veľkorysé narábanie s pílkami a pilníkmi má však za následok, že z prvopodstaty leteckých hodiniek – brilantnej čitateľnosti ciferníka ostalo kvôli rozmarnej kráse obnažených súčiastok iba torzo. Ale zato nádherné!

Navýsosť vzdušná stavba limitovaného modelu Zenith Pilot Type 20 Skeleton dovoľuje prienik pohľadov k vnútorným orgánom nielen zvrchu a zospodu. Ak by sme obojstranne antireflexné zafírové sklíčka prirovnali k vitríne v múzeu, cez ktorú vidno výborne nasvietené exponáty, priehľadné zafírové dielce púzdra sú akoby poodchýlené dvere do depozitára s nazhromaždenými, nikdy nevystavenými artefaktmi. Použitý kaliber 5011K si menej honosné prirovnanie nezaslúži už iba preto, že ručná skeletonizácia 134-prvkového manuálne naťahovaného strojčeka pôvodne určeného pre vreckové hodinky, zabrala Julienovi Schaffovi dlhých 200 hodín.

Kto drží v pamäti rozmery legendárneho mechanizmu s frekvenciou oscilátora 18000 v/h (2,5 Hz) a približne 48-hodinovou rezervou chodu, ten si v zlomku sekundy položí otázku, aké veľké musí byť púzdro novinky, keď len strojček meria 50 mm do priemeru a 10 mm na výšku. Fyzika nepustí. Na to, že Zenith Pilot Type 20 Skeleton sú náramkové hodinky, sú ich rozmery ozrutné. Ešte pred prípadnou kritikou, ktorej sa po omámení skeletonizáciou vzdávame, treba poznamenať, že päť vyrobených exemplárov s maloobchodnou cenou 185-tisíc eur je vlastne koncentrátom dekoračných techník, adresovaným skôr finančne zabezpečeným zberateľom, ako bežnej populácii. Rozmery 60 × 18,5 mm sú spolu s vodeodolnosťou 30M až na samom konci nimi sledovaných atribútov.

Zenith Pilot Type 20 Skeleton, detail ciferníka a zafírového púzdra

Rovnako ako ostatným časomerom radu Pilot, ani modelu s referenčným číslom 04.2422.5011/78.C714 nechýba ryhovaná, vďaka značnej veľkosti ľahko uchopiteľná korunka, ktorej tvar je prevzatý z historických vreckových hodiniek. Keďže novinka podľahla kúzlu skeletonizácie natoľko, že úplne vypustila klasický ciferník, arabské markery hodín, logo značky a stupnice indikátora výkonovej rezervy (pozícia 3:00) a malej sekundy (9:00) museli byť na vnútornú stranu zafírového skla nanesené transferovou tlačou. Modrá farba tlače korešponduje s odtieňom obrysových, pre Zenith typických ručičiek a priesvitným modrým smaltom na okruží z bieleho zlata.

Zenith Pilot Type 20 Skeleton, zafírové je celé viečko, nielen priehľad

Prehľadnosť ciferníka má s leteckou ergonómiou síce pramálo spoločné, no ducha obdobia, kedy Louis Blériot preletel za 40 minút ponad kanál La Manche, nemožno hodinkám uprieť. Zlaté okružie a tiež úchyty remienka kovorytci pokryli geometrickým vzorom, ktorého inšpiráciou bol vzhľad trupu jednoplošníka Blériot XI.

Pôsobivý celok menom Zenith Pilot Type 20 Skeleton dotvára čierny remienok z kože aligátora, zakončený zlatou opaskovou prackou.

Zdroj: Zenit, Wikipedia.org

Pridať komentár

Komentáre (0)

Zatiaľ žiadne.